Nulboek – Arnhem uit de kunst. Een reis langs meer dan duizend kunstwerken
Arnhem uit de kunst beschrijft meer dan duizend kunstwerken en hun makers. De kunstwerken bevinden zich allemaal in de publieke ruimte van de gemeente Arnhem en zijn vrij toegankelijk. In Arnhem uit de kunst is te lezen hoe ze onlosmakelijk zijn verbonden met de geschiedenis en het dagelijks leven van de stad. Dat wordt ook in beeld gebracht: fotograaf Herman van Ommen maakte vier prachtige fotoverhalen over ‘Arnhem & kunst’.
Arnhem behoort het tot de oudste steden van ons land. De stad heeft een groot aantal parken en er valt veel oude en nieuwe architectuur te bewonderen. In de Tweede Wereldoorlog liep de stad flinke wonden op die in betrekkelijk korte tijd op een bewonderingswaardige wijze zijn geheeld. Arnhem is ook een artistieke stad. De kunstacademie met richtingen als dans, mode, design, theater, muziek en bouwkunst is stevig verankerd in stad en stadsleven.
Een reis langs meer dan duizend kunstwerken begint met de Arnhemse School – de beroemde kunststroming die in het begin van de jaren zestig vanuit de Arnhemse kunstacademie is ontstaan. Daarna volgen 19 hoofdstukken over een specifieke locatie of een thema, zoals Park Sonsbeek, Huis der Provincie, Gevelkunst, Streetart en de Tweede Wereldoorlog. In drie hoofdstukken komen de Arnhemse wijken aan bod (Centrum, Noord en Zuid). Tot slot volgen twee bijzondere hoofdstukken: ‘Kunst of kunstig’, waarin de lezer zelf kan bepalen of iets kunst is en hoofdstuk 026, ‘Verdwenen kunst’, met werken die om welke reden dan ook uit het stadsbeeld zijn verdwenen.
De lezer zal verrast zijn door de grote hoeveelheid, de verscheidenheid en het artistieke niveau van de kunstwerken in Arnhems’ publieke ruimte.
Nulboek – Arnhem uit de kunst is de eerste stap naar het in kaart brengen van de kunst in de publieke ruimte. Het is een nulboek want de Stichting Kunst in de Publieke Ruimte in Arnhem zal er een vervolg aan geven. Immers: kunstwerken komen en gaan en informatie kan verbeterd en uitgebreid worden.
Theo Brink, de auteur van het boek, was bestuurssecretaris bij Hogeschool Van Hall Larenstein en is een groot kunstliefhebber. Al fietsend raakte hij in de ban van de kunstwerken die hij overal op straat, in parken en aan gevels tegenkwam. Hij fotografeerde ze. Hij documenteerde ze. Voortdurend vond hij nieuwe kunstwerken, feiten en verhalen. Hij wordt daarom ook wel de ‘Arnhemse kunstdetective’ genoemd.