Vincent Mentzel schafte in 2007 zijn eerste iPhone aan en was er net als iedereen meteen weg van. Met het platte scherm in de hand zocht hij naar verrassende en ongewone beelden, met een hoofdrol voor de mensen die hij heel dicht kon naderen. Hij was net als kunstenaar David Hockney zielsgelukkig met de mogelijkheden van de nieuwe techniek.
Na de introductie van de handpalmcamera kwamen ook de sociale media in zwang, waaronder Facebook en Instagram. Dit zijn de kanalen waarop Mentzel met veel enthousiasme en plezier zijn handpalmfotografie presenteert.
Vincent Mentzel (1945) brak zijn studie aan de Rotterdamse Kunstacademie voortijdig af en was tussen 1967 en 1969 assistent van de fotografe Maria Austria. Van haar leerde hij vooral kijken en afdrukken. Vanaf het begin van de jaren zeventig was hij staffotograaf bij de NRC en ontwikkelde zich tot een van de bekendste Nederlandse fotojournalisten. Zijn doorbraak kwam toen hij het Haagse politieke bedrijf begon te volgen. Hij bedreef het genre op een rustige, goed geïnformeerde manier en onderhield nauwe contacten met politici, die hij ook achter de schermen mocht fotograferen. Zijn benadering kreeg veel navolging en veranderde de parlementaire fotografie voorgoed.
Meer informatie? Klik hier.
Vincent in een werk van Anish Kapoor bij Tetaf (Maastricht, 2017).